حتی رانندههای باتجربه هم گاهی سرویس خودرو را تا وقتی که مشکلی پیش نیاید، پشت گوش میاندازند. اما واقعیت این است که همین کارهای بهظاهر ساده، مثل تعویض روغن، بررسی فیلترها یا کنترل سطح مایعات، اگر بهموقع انجام نشوند، میتوانند زمینهساز دردسرهای جدی و هزینهبر شوند. متاسفانه زمانبندی سرویس خودرو هنوز برای بسیاری از ما در حد یک کار فرعی باقی مانده، نه بخشی از نگهداری مسئولانه خودرو.
ما در این مقاله یک چک لیست سرویس های دوره ای تنظیم کردهایم تا به شما کمک کنیم کارهایی را که مدتهاست از ذهنتان بیرون کردهاید، دوباره در اولویت قرار دهید و با برنامهریزی منظم، خودرویی ایمن، سالم و آماده داشته باشید.

چک لیست سرویس های دوره ای داخل کاپوت و زیر ماشین
سرویسهای دورهای داخل کاپوت و زیر ماشین لازم است در دورههای زمانی خاصی انجام شود. در ادامه چک لیست سرویس های دوره ای داخل کاپوت و زیر ماشین را آوردهایم.
هر ۱۰٬۰۰۰ / ۳۰٬۰۰۰ / ۹۰٬۰۰۰ کیلومتر:
- بررسی نشتی، ترکخوردگی یا ساییدگی مانیفولد ورودی و خروجی
- بررسی تسمهها از نظر فرسودگی، ترک و کشش
- بررسی و تنظیم مایع ضدیخ (LLC)
- بررسی سیستم خنککننده (فشار و نشتی)
- تعویض روغن موتور و فیلتر روغن
- بررسی نشتی مایعات، روانکنندهها و گاز کولر
- بررسی وضعیت باتری و بستها
- بررسی دور آرام موتور و زمان جرقهزنی (I/A)
- تعویض شمع موتور (در ۳۰ و ۹۰ هزار)
- بررسی سیستم تهویه میللنگ (PCV)
▸ هر ۲۰٬۰۰۰ / ۶۰٬۰۰۰ / ۱۰۰٬۰۰۰ کیلومتر:
- بررسی تسمهها
- بررسی و تنظیم ضدیخ (LLC)
- بررسی سیستم خنککننده
- بررسی شلنگهای خلأ و اتصالات
- تعویض روغن موتور و فیلتر روغن
- بررسی باتری
- بررسی دور آرام موتور و زمان جرقهزنی
- تعویض شمع موتور (در ۶۰ هزار)
- بررسی وایر شمع (در ۲۰ هزار)
- بررسی سیستم تهویه میللنگ (PCV)
- بررسی خطوط سوخت و بخار EVAP (در ۱۰۰ هزار)
▸ هر ۴۰٬۰۰۰ / ۸۰٬۰۰۰ / ۱۲۰٬۰۰۰ کیلومتر:
- بررسی تسمهها
- تعویض مایع ضدیخ (LLC)
- بررسی سیستم خنککننده
- تعویض روغن موتور و فیلتر روغن
- بررسی نشتی مایعات و گاز کولر
- بررسی باتری
- بررسی دور آرام موتور و زمان جرقهزنی
نکته: بررسی دور آرام موتور و زمان جرقهزنی برای خودروهای قدیمیتر که تنظیم دستی نیاز دارند، مناسب است. اما در خودروهای مدرن با ECU، این تنظیمات معمولاً بهصورت خودکار انجام میشوند و نیازی به بررسی دورهای نیست، مگر در صورت وجود مشکل (مانند لرزش موتور).
در جدول زیر میتوانید چک لیست سرویس های دوره ای داخل کاپوت و زیر ماشین را ببینید.
| زمانبندی براساس کیلومتر | ||||
| مورد سرویس | 10000 | 100003000090000 | 2000060000100000 | 4000080000120000 |
| بررسی نشتی، ترکخوردگی یا ساییدگی در مانیفولد ورودی و خروجی | I | I | I | |
| بررسی تسمهها از نظر ترک، ریشریششدن، ساییدگی، انحراف و کشش | I | I | I | I |
| بررسی و تنظیم ضدیخ (مایع ضدزنگ موتور) | E | E | R | R |
| بررسی سیستم خنککننده از نظر فشار و نشتی | I | I | I | I |
| بررسی لولههای سوخت و بخار (EVAP) با کنیستر کربنی | I | |||
| بررسی شلنگهای خلأ و اتصالات | I | I | ||
| تعویض روغن موتور و فیلتر روغن (روغن پیشنهادی نیسان) | R | R | R | |
| بررسی نشتی در مایعات، روانکنندهها و گاز کولر | I | I | I | I |
| بررسی سطح مایع شیشهشور، نازلها و تیغه برفپاککن | I | I | I | I |
| بررسی باتری و بستهای آن | I | I | I | I |
| بررسی دور آرام موتور و زمان جرقهزنی | I/A | I/A | I/A | I/A |
| تعویض شمع موتور (پلاتینیوم یا ایریدیوم براساس مدل) | R | R | R | |
| بررسی وایر شمع | I | |||
| بررسی سیستم تهویه میللنگ (PCV) | I | I | ||
توضیح علائم:
- I = بررسی و در صورت نیاز اصلاح یا تعویض
- R = تعویض شود
- L = روانکاری شود
- T = سفت شود (طبق گشتاور مشخصشده)
- A = تنظیم و انجام شود
- E = بررسی و اصلاح نسبت ترکیب
- I/A = بررسی و در صورت لزوم تنظیم

چک لیست سرویس های دوره ای سیستم ترمز، کلاچ، فرمان و انتقال نیرو
سرویسهای دورهای سیستم ترمز، کلاچ، فرمان و انتقال نیرو ضروری است. در ادامه چک لیست سرویس های دوره ای سیستم ترمز، کلاچ، فرمان و انتقال نیرو را آوردهایم.
▸ هر ۱۰٬۰۰۰ / ۳۰٬۰۰۰ / ۹۰٬۰۰۰ کیلومتر:
- بررسی سطح و نشتی مایع ترمز و کلاچ
- بررسی بوستر ترمز، شلنگها و اتصالات
- بررسی لنتها، کفشکها و دیسکها
- بررسی کلی سیستم ترمز، کلاچ و اگزوز
- بررسی گیربکس، دیفرانسیل و گیربکس کمکی از نظر سطح و نشتی
- بررسی نشتی روغن گیربکس CVT
- بررسی سیستم تعلیق، فرمان، میلگاردان و شفتها
- بررسی سفتی پایههای بدنه
▸ هر ۲۰٬۰۰۰ / ۶۰٬۰۰۰ / ۱۰۰٬۰۰۰ کیلومتر:
- بررسی سطح و نشتی مایع ترمز و کلاچ
- بررسی بوستر ترمز
- بررسی اجزای ترمز
- بررسی سیستم فرمان و انتقال نیرو
- بررسی گیربکس و دیفرانسیل
- بررسی CVT
- گریسکاری اتصالات میلگاردان، فرمان، سیبکها
- بررسی سیستم تعلیق، شفتها و اکسل
- بررسی سفتی پایههای بدنه
▸ هر ۴۰٬۰۰۰ / ۸۰٬۰۰۰ / ۱۲۰٬۰۰۰ کیلومتر:
- بررسی سطح و نشتی مایع ترمز و کلاچ
- بررسی و تعویض روغن گیربکس و دیفرانسیل (در ۹۰٬۰۰۰)
- بررسی سیستم تعلیق، فرمان و انتقال نیرو
- بررسی سفتی پایههای بدنه
در جدول زیر میتوانید چک لیست سرویس های دوره ای سیستم ترمز، کلاچ، فرمان و انتقال نیرو را ببینید.
| زمانبندی براساس کیلومتر | ||||
| مورد سرویس | 1000 | 100003000090000 | 2000060000100000 | 4000080000120000 |
| بررسی مایع ترمز و کلاچ از نظر سطح و نشتی | I | I | I | R |
| بررسی بوستر ترمز، شلنگ خلأ، اتصالات و سوپاپ یکطرفه | I | I | I | |
| بررسی لنت، کفشک، دیسک، کاسه و سیلندر چرخ | I | I | I | |
| بررسی جعبه فرمان و اتصالات از نظر نشتی و خرابی بوشها | I | I | I | |
| بررسی سیستمهای ترمز، کلاچ و اگزوز | I | I | I | — |
| بررسی سطح و نشتی روغن گیربکس دستی/اتومات/دیفرانسیل | I | I | I | R |
| بررسی نشتی روغن گیربکس CVT) با دستگاه CONSULT) | I | I | I | |
| گریسکاری فرمان، میلگاردان و سیبکها | L | L | ||
| بررسی جعبه فرمان، تعلیق، اکسل و شفتها | I | I | I | |
توضیح علائم:
- I = بررسی و در صورت نیاز اصلاح یا تعویض شود
- R = تعویض شود
- L = روانکاری شود
- T = سفت شود (طبق گشتاور مشخصشده)
- A = تنظیم و انجام شود
- E = بررسی و اصلاح نسبت ترکیب شود
- I/A = بررسی و در صورت لزوم تنظیم شود
چک لیست سرویس های دوره ای بدنه، کابین، تایر و برق خودرو
چک لیست سرویس های دوره ای بدنه، کابین، تایر و برق خودرو شامل موارد زیر است.
▸ هر ۱۰٬۰۰۰ / ۳۰٬۰۰۰ / ۹۰٬۰۰۰ کیلومتر:
- بررسی سطح مایع شیشهشور، نازل و تیغهها
- چرخش تایرها (Tire Rotation)
- بررسی فشار باد و ساییدگی تایرها
- بررسی چراغها، بوق، برفپاککن، فنها
- روغنکاری قفلها، لولاها و ضامنها
- بررسی کمربند ایمنی
- بررسی عملکرد شیشهبالابر، قفل دربها
- بررسی عملکرد ترمز دستی و کلاچ
- بررسی عملکرد کولر و تهویه مطبوع
- بررسی کلیدها و سوئیچهای داخلی
- بررسی موتور با دستگاه دیاگ (Consult)
▸ هر ۲۰٬۰۰۰ / ۶۰٬۰۰۰ / ۱۰۰٬۰۰۰ کیلومتر:
- تکرار موارد بالا
- بررسی تایرها و باد زاپاس
- بررسی سیستم برقی داخل کابین
▸ هر ۴۰٬۰۰۰ / ۸۰٬۰۰۰ / ۱۲۰٬۰۰۰ کیلومتر:
- بررسی تایرها
- بررسی چراغها، کلیدها، شیشهبالابر، راهنما
- بررسی کولر
- بررسی کمربند ایمنی
- بررسی موتور با دیاگ
در جدول زیر میتوانید چک لیست سرویس های دوره ای بدنه، کابین، تایر و برق خودرو را ببینید.
| زمانبندی براساس کیلومتر | ||||
| مورد سرویس | 10000 | 100003000090000 | 2000060000100000 | 4000080000120000 |
| بررسی بدنه | T | T | T | |
| بررسی ساییدگی غیرعادی تایرها و فشار باد (شامل زاپاس) | I | I | I | I |
| چرخش تایرها (تایر روتیشن) | A | A | A | |
| بررسی اجزای برقی شامل چراغها، بوق، برفپاککن، فن کمکی و… | I | I | I | I |
| روغنکاری قفلها، لولاها و ضامن در موتور | L | L | L | |
| بررسی کمربند ایمنی، سگکها و تنظیمکنندهها | I | I | I | I |
| بررسی شیشههای درب، قفل و مکانیزم کنترلی | I | I | I | I |
| بررسی عملکرد ترمز پایی، دستی و کلاچ (میزان حرکت و عملکرد) | I | I | I | |
| تعویض فیلتر هوای کابین تهویه A/C | R | R | ||
| بررسی عملکرد کولر و تهویه مطبوع | I | I | I | I |
| بررسی عملکرد کلیدها (راهنما، قفل مرکزی، شیشهبالابر و…) | I | I | I | I |
| بررسی موتور با دستگاه CONSULT | I | I | I | I |
توضیح علائم:
- I = بررسی و در صورت نیاز اصلاح یا تعویض شود
- R = تعویض شود
- L = روانکاری شود
- T = سفت شود (طبق گشتاور مشخصشده)
- A = تنظیم و انجام شود
- E = بررسی و اصلاح نسبت ترکیب شود
- I/A = بررسی و در صورت لزوم تنظیم شود

چگونه با استفاده از یک نرمافزار ساده، سرویسهای دورهای خودرو را تنظیم کنیم؟
اگر تجربه نگهداری منظم از خودرو را داشته باشید، حتماً میدانید که حفظ سلامت فنی ماشین بهتنهایی وابسته به رانندگی محتاطانه نیست؛ بلکه زمانبندی دقیق سرویسهای دورهای نقشی حیاتی دارد. اما حفظکردن اینکه چه سرویسی در ۱۰٬۰۰۰ کیلومتر نیاز است و کدامیکی در ۳۰٬۰۰۰، ۶۰٬۰۰۰ یا ۱۲۰٬۰۰۰ انجام میشود، کار سادهای نیست؛ بهخصوص وقتی دهها مورد مختلف برای بررسی یا تعویض وجود دارد. حتی چک لیست سرویس های دوره ای هم ممکن است چندان بهکار نیایند.
اینجاست که اپلیکیشن اندرویدی «ماشین من» به کمک شما میآید. این نرمافزار با رابط کاربری ساده و فارسی، به شما اجازه میدهد تا:
- سرویسهای دورهای خودرو را براساس کیلومتر و تاریخ ثبت و مدیریت کنید.
- هشدارهای هوشمند دریافت کنید تا زمان سرویس را فراموش نکنید.
- هربار با نگاه به اپلیکیشن، دقیقاً بدانید چه اقدامی باید انجام دهید.
- سابقه سرویسها را نگه دارید و از تکرار هزینههای اضافی جلوگیری کنید.
- حتی یادآوریهایی برای تعویض بیمه یا معاینه فنی هم تنظیم کنید.
دیگر نیازی نیست چک لیست سرویس های دوره ای یا جدولهای فنی را بهخاطر بسپارید. «ماشین من» همهچیز را بهجای شما یادش میماند و دقیقاً زمانی که باید، شما را باخبر میکند.