مرسوم ترین انواع تعمیرات خودرو که باید بشناسید

بیشتر ما وقتی که خودرو روشن می‌شود و حرکت می‌کند، دیگر به خرابی آن فکر نمی‌کنیم. اما باید بدانیم پشت پرده هر ترمزی که به‌موقع عمل می‌کند و یا حرکت نرم اتومبیل در دست‌اندازها، مجموعه‌ای از قطعات در حال کارند که اگر یکی از آن‌ها به‌درستی عمل نکند، می‌تواند به‌مرور سبب خرابی گسترده‌تری شود. واقعیت این است که بسیاری از خرابی‌ها قابل پیش‌بینی‌ هستند؛ به‌شرط آنکه بدانید کدام قسمت‌ها بیشتر دچار مشکل می‌شوند. 

این مقاله مرسوم ترین انواع تعمیرات خودرو را معرفی می‌کند، علائم آن‌ها را می‌گوید و مشخص می‌کند که چگونه می‌توان با آگاهی، پیش از آنکه دیر شود، از آن‌ها پیشگیری کرد.

تعویض شمع

۱. تعویض شمع

شمع‌ها قطعات کوچکی هستند که نقش حیاتی در روشن‌شدن موتور خودرو دارند. آن‌ها با ایجاد جرقه، سوخت را مشتعل می‌کنند تا موتور شروع به کار کند. اگرچه شمع‌ها ارزان و قابل تعویض هستند، نصب نادرست یا تأخیر در تعویض آن‌ها می‌تواند به موتور و گیربکس آسیب جدی وارد کند. تعویض شمع به‌علت خرابی، از مرسوم ترین انواع تعمیرات خودرو محسوب می‌شود. 

روش پیشگیری:

  • سرویس دوره‌ای خودرو را جدی بگیرید. شمع‌ها را طبق برنامه نگهداری و تعمیرات خودرو (معمولاً هر ۳۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر بسته به‌نوع شمع) تعویض کنید.
  • از شمع‌های باکیفیت و مناسب با مدل خودرو استفاده کنید.
  • به علائم خرابی شمع مانند لرزش موتور، کاهش شتاب یا افزایش مصرف سوخت توجه کنید و در صورت مشاهده این علائم، به‌سرعت اقدام کنید. 

۲. تعویض درپوش سوخت

شل‌شدن درپوش سوخت یکی از دلایل رایج روشن‌شدن چراغ چک موتور است. این مشکل باعث ورود هوای اضافی به باک می‌شود که سوخت را سریع‌تر سوزانده و مصرف آن را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه هزینه‌های سوخت شما بالا می‌رود. این نوع از مرسوم ترین انواع تعمیرات خودرو هزینه‌ای کمی دارد و رایج است.

روش پیشگیری:

  • پس از هربار سوخت‌گیری، مطمئن شوید که درپوش سوخت کاملاً بسته و محکم است.
  • به‌طور دوره‌ای درپوش را بررسی کنید تا از سالم‌بودن واشر آن مطمئن شوید.
  • در صورت مشاهده ترک یا فرسودگی یا در زمان‌بندی سرویس خودرو، درپوش را تعویض کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سرویس دوره‌ای خودرو می‌توانید به مقاله «سرویس خودرو چیست؟ نگاهی دقیق به مهم‌ترین مراحل و اجزای آن» مراجعه کنید. 

۳. تعویض سنسور اکسیژن

سنسورهای اکسیژن میزان اکسیژن موجود در گازهای اگزوز را اندازه‌گیری می‌کنند تا نسبت هوا به سوخت را تنظیم کرده و عملکرد موتور و کاهش آلایندگی را بهینه کنند. خرابی این سنسور می‌تواند باعث کاهش کارایی موتور و افزایش مصرف سوخت شود. تعویض این سنسور، از جمله مرسوم ترین انواع تعمیرات خودرو محسوب می‌شود. 

روش پیشگیری:

  • سنسور اکسیژن را طبق توصیه سازنده (معمولاً هر ۱۰۰,۰۰۰ تا ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر) و یا در هر بار سرویس‌های ضروری خودرو بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • از سوخت باکیفیت استفاده کنید تا از تجمع آلودگی در سنسور جلوگیری شود.
  • به چراغ چک موتور توجه کنید، زیرا ممکن است نشانه‌ای از خرابی سنسور باشد.
تعمیر سیستم ترمز

۴. تعمیر سیستم ترمز

ترمزها یکی از مهم‌ترین اجزای ایمنی خودرو هستند. بیش از یک‌چهارم تصادفات به‌دلیل مشکلات ترمز رخ می‌دهند. مرسوم ترین انواع تعمیرات خودرو برای سیستم ترمز شامل تعویض لنت‌های ترمز فرسوده، تعویض دیسک‌ها، تعمیر یا تعویض کالیپر و سیلندر اصلی ترمز است که به‌دلیل استفاده روزمره فرسوده شده‌اند. 

روش پیشگیری:

  • لنت‌های ترمز را هر ۲۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ کیلومتر (بسته به‌سبک رانندگی) بررسی کنید. نرم‌‌افزار یادآور تعویض لنت ترمز، به شما کمک می‌کند تا این خدمات رایج خودرو را به خاطر بسپارید. 
  • به صداهای غیرعادی مانند سوت یا ساییدگی هنگام ترمز‌گرفتن توجه کنید و در صورت شنیدن این صداها، فوراً به مکانیک مراجعه نمایید. 
  • سرویس های دوره ای خودرو را جدی بگیرید. 

5. تعمیر و تعویض لاستیک

لاستیک‌های فرسوده یا کم‌باد می‌توانند کنترل، سرعت و کارایی سوخت خودرو را کاهش دهند. پنچرگیری یا تعویض لاستیک در صورت نشتی یا فرسودگی بیش از حد ضروری است تا از حوادث جاده‌ای جلوگیری شود. از‌آنجا‌که لاستیک‌ها عمر محدودی دارند و استفاده از آن‌ها بسیار زیاد است، تعویض آن‌ها از مرسوم ترین انواع تعمیرات خودرو محسوب می‌گردد. بااین‌حال، برای پیشگیری از تعویض لاستیک به‌شکل اضطراری، اقدامات پیشگیرانه زیر می‌تواند مفید باشد. 

روش پیشگیری:

  • فشار باد لاستیک‌ها را به‌طور منظم (حداقل ماهی یک‌بار) بررسی کنید.
  • لاستیک‌ها را هر ۱۰,۰۰۰ تا ۱۲,۰۰۰ کیلومتر جابه‌جا کنید تا سایش یکنواخت شود.
  • عمق آج لاستیک را بررسی کنید و در صورت کاهش به کمتر از ۱.۶ میلی‌متر، آن‌ها را تعویض کنید.

6. تعمیر سیستم جرقه‌زنی

سیستم جرقه‌زنی شامل باتری، استارت و کلید یا دکمه استارت است. خرابی هریک از این اجزا می‌تواند مانع روشن‌شدن خودرو یا باعث توقف آن در جاده شود. این تعمیر یکی از مرسوم ترین انواع تعمیرات خودرو است.

روش پیشگیری:

  • در نگهداری‌های دوره‌ای، باتری را هر ۳ تا ۵ سال تعویض کنید و پایانه‌های آن را تمیز نگه دارید.
  • به صداهای غیرعادی استارت یا کندی در روشن‌شدن خودرو توجه کنید.
  • سیستم جرقه‌زنی را در بررسی‌های دوره‌ای بررسی کنید.

7. تعمیر سیستم الکتریکی

اجزای الکتریکی مانند فیوزها و لامپ‌ها به‌طور مرتب نیاز به تعویض دارند. این نوع از مرسوم ترین انواع تعمیرات خودرو ساده هستند، اما استفاده از قطعات مناسب با مشخصات خودرو ضروری است. برای اینکه از خرابی فیوزها و لامپ‌ها و در راه ماندن خودرو پیشگیری کنید، انجام اقدامات زیر برای نگهداری حرفه ای خودرو می‌تواند مناسب باشد.

روش پیشگیری:

  • به‌طور دوره‌ای لامپ‌های خودرو (چراغ‌های جلو، عقب و راهنما) را بررسی کنید.
  • فیوزهای یدکی با آمپر مناسب در خودرو نگه دارید.
  • در صورت مشاهده علائم خرابی مانند کم‌نور‌شدن چراغ‌ها، به مکانیک مراجعه کنید.

8. مشکلات سیستم خنک‌کننده (خرابی ترموستات معیوب)

ترموستات معیوب می‌تواند باعث گرم‌شدن بیش از حد موتور یا نرسیدن آن به دمای کاری مناسب شود. این مشکل به‌ویژه در تغییرات فصلی (هوای گرم یا سرد) شایع است و می‌تواند به موتور آسیب برساند. تعویض ترموستات از مرسوم‌ترین انواع تعمیرات خودرو است.

روش پیشگیری:

  • سطح مایع خنک‌کننده را به‌طور منظم بررسی کنید و در صورت نیاز آن را پر کنید.
  • ترموستات را هر چند سال یک‌بار یا طبق توصیه سازنده تعویض کنید.
  • در صورت مشاهده علائم گرمای بیش از حد (مانند بالا‌رفتن آمپر آب)، فوراً خودرو را متوقف کنید و به مکانیک مراجعه کنید.
تعویض تسمه تایم

9. تعویض تسمه تایم

تسمه تایم در موتورهای تسمه‌ای باید هر ۶۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شود. خرابی تسمه تایم می‌تواند به آسیب جدی موتور منجر شود. این عارضه یکی از مشکلات رایج خودرو‌ها است و حل آن از مرسوم‌ترین تعمیرات خودرو محسوب می‌شود. 

روش پیشگیری:

  • تسمه تایم را طبق برنامه سازنده و لیست سرویس های دوره ای برای انواع ماشین تعویض کنید.
  • از کیت‌های باکیفیت استفاده کنید تا قطعات کاملا هماهنگ کار کنند.
  • به صداهای غیرعادی موتور توجه کنید، زیرا ممکن است نشانه مشکل در تسمه باشد.

10. تعمیر سیستم تعلیق و فرمان

سیستم تعلیق و فرمان، شامل قطعاتی مانند کمک‌فنرها، بازوهای کنترل و بوش‌ها است که با گذشت زمان فرسوده می‌شوند. این سیستم‌ها برای ایمنی و راحتی رانندگی حیاتی هستند و خرابی آن‌ها می‌تواند باعث ناپایداری خودرو شود. 

روش پیشگیری:

  • سیستم تعلیق را هر ۵۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر بررسی کنید.
  • قبل از تنظیم فرمان، از سالم‌بودن قطعات تعلیق مطمئن شوید.
  • به علائمی مانند لرزش فرمان یا کشیده‌شدن خودرو به یک سمت توجه کنید.

۱1. تعویض واشر سرسیلندر

خرابی واشر سرسیلندر اغلب به‌دلیل گرمای بیش از حد موتور رخ می‌دهد و یکی از تعمیرات رایج و پرهزینه است. این مشکل می‌تواند باعث نشت روغن یا مایع خنک‌کننده و حتی آسیب به سرسیلندر شود.

روش پیشگیری:

  • با بررسی منظم سیستم خنک‌کننده از گرم‌شدن بیش از حد موتور جلوگیری کنید.
  • هنگام تعمیر، واشر سرسیلندر و پیچ‌های آن را با قطعات باکیفیت تعویض کنید.
  • در تعمیر و سرویس خودرو، وضعیت واشر را بررسی کنید.

نتیجه‌گیری

آشنایی با مرسوم‌ترین انواع تعمیرات خودرو و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند از خرابی‌های بزرگ و هزینه‌های سنگین جلوگیری کند. استفاده از یک نرم‌افزار یادآور سرویس دوره‌ای خودرو مانند «ماشین من» به شما کمک می‌کند تا برنامه نگهداری منظمی داشته باشید و هیچ‌یک از این سرویس‌های حیاتی را فراموش نکنید. با مراقبت به‌موقع، خودروی شما نه‌تنها ایمن‌تر خواهد بود، بلکه عمر طولانی‌تری نیز خواهد داشت. با مراقبت دوره‌ای نیاز به انجام انواع تعمیرات خودرو به حداقل می‌رسد. 

📚 فهرست منابع:

  1. Bumper. What Are the Most Common Car Repairs?
  2. Grandmark International. 5 Top Most Common Repairs Completed by a Mechanic
  3. Ultra Tune. Understanding Different Types of Car Repairs and When to See a Mechanic
  4. Tyres Newcastle Under Lyme. Ten Most Common Car Repairs
اسکرول به بالا